Avfallshantering i föreningen

Detta ämne nås även via: Förpackningsinsamling och Hushållsavfall

Vi har kommit en lång väg från att slänga matrester, plåt- och glasburkar och kartonger direkt i soppåsen till att sortera ut allt separat. Den ökande sorteringen ställer nya krav på utrymmen och teknik i fastigheterna när alla boende ska kunna lämna sitt avfall smidigt, i bostadsrätt såväl som hyresrätt och villa.

Producentansvaret för förpackningar kom till 1994. Syftet är att den som bidrar till ett miljöproblem också ska bidra till lösningarna. Sedan dess har lagstiftningen utvecklats och skärpts.

Nya regler om sortering av matavfall och förpackningar beslutades år 2022, men implementeras stegvis. Först handlar det om matavfallet som blev obligatoriskt att separera från annat avfall den 1 januari 2024.

Matavfall blir bioavfall

Samtidigt bytte begreppet namn från att ha kallats matavfall till att fortsättningsvis heta bioavfall. Detta ska hämtas fastighetsnära och det är kommunen som  ansvarar för att insamlingen sker. Det betyder att föreningen behöver ha plats för kärl och abonnemang för hämtningen, om det inte redan finns, så att medlemmarna kan sortera ut sitt bioavfall. Enligt avfallsförordningen kan dispens ges ifall utsorteringen inte är möjlig eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna.

Vissa matavfallskvarnar får inte längre användas

De nya kraven på matavfall betyder också att avfallskvarnar som är kopplade direkt till avloppet inte får installeras från den 1 januari 2024. Dessa uppfyller nämligen varken kraven på utsortering eller separat insamling och gör att bioavfallet blandas med andra typer av hälsovådligt avfall, till exempel kemikalier och läkemedel. Om föreningen däremot i sin fastighet har avfallskvarnar som är kopplade till en tank eller avskiljare så kan kraven om separat insamling av matavfall uppfyllas.

Det är fortfarande oklart om de nya reglerna innebär att bostadsrättsföreningen som fastighetsägare måste säkerställa att befintliga kvarnar monteras bort. Klart är däremot att det inte blir tillåtet för de enskilda medlemmarna att installera nya eller använda de befintliga matavfallskvarnar som är kopplade till avloppsnätet. Enskilda medlemmar har ju heller ingen möjlighet att koppla dem till en egen tank eller avskiljare. Styrelsen behöver upplysa sina medlemmar om detta.

Fortsatt användning av sådana avfallskvarnar kräver i regel att kommunen har beviljat dispens.

Hushållsavfall = kommunalt avfall

Alla fastighetsägare, inklusive bostadsrättsföreningar, ska ha avtal med kommunen om hämtning av allt kommunalt avfall från sina fastigheter. Med kommunalt avfall menas skräp som kommer från hushållen, det som tidigare kallades hushållssopor eller restavfall. Det är sådant som är brännbart, inte alltför tungt eller skrymmande och inga matrester, och som får kastas ”i de vanliga soporna”. Ansvaret för att samla in kommunalt avfall ligger alltså på kommunerna och lagen säger att det ska hanteras till självkostnadspris.

Kommunerna har även ansvar för insamling av hushållens farliga avfall och grovavfall. Ansvaret regleras i miljöbalken, avfallsförordningen och den kommunala renhållningsordningen.

När det gäller farligt avfall och grovavfall behövs inget avtal mellan fastighetsägare och kommun. Fastighetsägare, däribland bostadsrättsföreningar, har en skyldighet att informera de boende om vilka regler som gäller för grovavfallshanteringen. Hör med kommunen om vad som gäller för er.

Förpackningsansvar – insamling och kostnad

Från 2024 tog kommunerna över insamlingen av förpackningar. Kommunerna får även ett utökat uppdrag så till vida att insamlingssystemen senast år 2027 ska ha byggts ut och ska finnas vid alla fastigheter, så kallad fastighetsnära insamling, för att öka insamlingsgraden.

Pappersförpackningar, plast, metall, kartonger (utom skrymmande kartonger) och glas, ska med andra ord samlas in nära hemmet. Kostnaden för detta ska betalas av producenterna.  Därmed ska intäkterna i förpackningsinsamlingen täcka kostnaderna för hämtning och kärl. Men kommunerna har ett stort mått av självbestämmande och hanteringen skiljer sig avsevärt åt från kommun till kommun.  Läs därför på kommunens webbplats eller ta kontakt för att få klarhet i vad som gäller hos er.

Kommunerna väljer när de inför den fastighetsnära insamlingen, antingen år 2024, 2025 eller 2026. Föreningar som redan i dag har fastighetsnära insamling och betalar för det kan i vissa kommuner få bidrag och i andra betalas ersättningen via den vanliga VA-fakturan.

Förberedelser och vissa kostnader

Beroende på i vilken takt den egna kommunen väljer att bygga ut sin insamling behöver alla fastighetsägare, däribland bostadsrättsföreningar, förbereda sina fastigheter för att hantera förpackningsinsamlingen av fraktionerna papper, kartong, plast, glas och metall. Främst handlar det om utrymmet där de olika kärlen ska få plats.

Det kan förstås också innebära någon form av om- eller utbyggnad eller förändring på fastigheten som kräver bygglov. Bostadsrättsföreningen får ingen ersättning för detta.

Anpassning av utrymmen och information

Befintliga miljörum och miljöhus kan komma att behöva anpassas för en bra arbetsmiljö, säkerhet och tillgänglighet. De bör vara låsbara och tillgängliga enbart för de boende. Självklart är det också viktigt med bra information, tydliga anslag och instruerande bilder.

Om ni har verksamheter i er fastighet, och om hyresgästen enligt hyresavtalet ansvarar för avfallshanteringen, är det viktigt att ta reda på hur lokalhyresgästen valt att hantera sitt förpackningsavfall. De verksamheter som har valt kommunal insamling och meddelat kommunen detta ska använda behållare och andra anordningar tillsammans med hushållen för avfallshanteringen. För de lokalhyresgäster som inte valt kommunal insamling har producenterna fortsatt ansvar att sköta förpackningsinsamlingen. Då behöver ni prata med er lokalhyresgästen om hur den ska ske med exempelvis uppställning av egna kärl. I praktiken kan separata utrymmen krävas.

Detta är bostadsrättsföreningens ansvar:

  • Att det finns ett lämpligt utrymme och tillräckligt med behållare för avfallet och att dessa hålls rena.
  • Att farligt avfall och elavfall inte blandas med annat avfall.
  • Att farligt avfall från hushåll inte blandas med farligt avfall från verksamheter.
  • Att avfall som kommunen ansvarar för inte blandas med annat avfall.
  • Att informera de boende och eventuella lokalhyresgäster i fastigheten om hur de ska hantera sitt avfall, och var de kan lämna det, ifall det inte finns möjlighet att lämna vissa typer av avfall i anslutning till fastigheten.

Bra att göra:

  • Ta kontakt med er kommun för att få reda på vad som gäller. Kommunerna har sina egna föreskrifter och hanteringen kan skilja sig mycket åt från kommun till kommun.
  • Bostadsrättsföreningar som hanterar farligt avfall behöver ta reda på mer om hur detta ska hanteras. Läs mer på Naturvårdsverkets webbplats. Det gäller både om föreningen själv hanterar avfallet i samband med exempelvis ombyggnation eller om det finns lokalhyresgäster i föreningen med sådan verksamhet som genererar farligt avfall.
  • Om bostadsrättsföreningen redan i dag har avtal om förpackningsinsamling bör ni kontakta er kommun om hur den ser på den framtida insamlingen. Befintliga avtal med nuvarande insamlingsentreprenör kan behöva sägas upp eller omförhandlas. Själva insamlingen kommer i de allra flesta fall kunna fortsätta, och kommunen har skyldighet att ordna fastighetsnära insamling av förpackningar senast den 1 januari 2027.

Källa: Avfall Sverige

För våra medlemmar

Bli medlem

Gör din roll i styrelsen smidigare och tryggare. Bli medlem nu så bjuder vi på medlemskapet året ut och hela 2026.

Det här kostar medlemskapet efter gratisperioden

Du måste ange antal bostäder och lokaler

Ingår i medlemskapet

  • Fastighetsförsäkring till förmånligt pris En medelstor förening kan i snitt spara mellan 10–15 procent
  • Fri rådgivning Spara upp till 2 000 kr/timme
  • Gratis webbplats till föreningen Spara upp till 4 000 kr/år
  • Fria utbildningar för styrelse och boende Spara upp till 3 500 kr per deltagare och tillfälle
Se alla förmåner